Blog

Digitale Geletterdheid – Week van de Mediawijsheid

Blog geschreven door:

Ronald Vaessen — Accountmanager Regio Zuid-Nederland

 

Dagelijks krijg ik de vraag vanuit het onderwijs hoe om te gaan met digitale geletterdheid. Men verwacht dan een simpel, snel en kort antwoord terug. Maar die vraag is groter en meer omvattender dan vaak gedacht wordt. Digitale geletterdheid bestaat uit een aantal elementen — basis (ICT-)competenties, computational thinking, informatievaardigheden en mediawijsheid — en kan pas een rol gaan spelen binnen een school als er draagvlak is binnen het team. Als er een duidelijk doel is, de waarom vraag is beantwoord en er een stappenplan is zodat de juiste begeleiding uitgezet kan worden zodat de leerkrachten in hun klassen goed beslagen ten ijs komen.
Samen met onze onderwijskundige partner Schoolupdate bieden wij deze brede ondersteuning aan. Wij verzorgen heel veel trainingen op de drie belangrijkste platformen die momenteel in het onderwijs een grote rol spelen (Microsofts Office 365, Googles G-Suite en Apples IOS), om zo de leerkrachten die bagage te geven om zich wegwijs te maken in de mogelijkheden. Maar er gaat nog zoveel meer aan vooraf én er speelt nog zoveel meer tussendoor.    

De kinderboekenweek “Kom erbij” (3-14 oktober) is net achter de rug en daar is ongetwijfeld in veel klassen de afgelopen tijd aandacht aan besteed. Bijna tegelijkertijd was het ook nationale codeweek (6-21 oktober). Opvallend is dat, naar wat ik zie en hoor, er hier minder aandacht aan is besteed, terwijl dit minstens net zo leuk is! Of leuker… want stel jezelf eens hardop de vraag wat kinderen zouden kiezen als ze de keuze krijgen tussen boeken lezen of programmeren met ICT? Gaat hier de uitspraak onbekend maakt onbemind op? Het was (en is!) een mooie kans op met de pijler “computational thinking” aan de slag te gaan.
Wat al wel een stuk bekender is betreft de week van de mediawijsheid. Van 16-23 november is het de week van de mediawijsheid, met als thema “Heb jij het onder de duim”? Een goed gekozen onderwerp waarbij zowel aan jong als aan oud deze vraag wordt gesteld. Een aanrader is het spel Mediamasters waarbij leerlingen (van groep 7 en 8) kennismaken met de gevaren én kansen van (digitale) media en zij met dit onderwerp aan de slag zullen gaan. Het lesmateriaal is gratis en volledig uitgewerkt. Je hoeft als leerkracht je klas slechts aan te melden en gedurende die week ong. 1 uur in het rooster hiervoor opnemen.  

De NOS lanceerde een speciale site die zich richt op de oudere doelgroep; ons als volwassenen. De titel luidt ook “Onder de duim” – Hoe je telefoon jou in z’n greep houdt- en is een echte eyeopener als het gaat om ons eigen telefoon (online) gedrag. Een aanrader voor ons allemaal om even te bekijken, want laten we eerlijk zijn sommige onderwerpen zijn te groot om slechts een week per jaar aandacht te geven…

Deze weken zorgen al voor mooie inhoud en bruikbare tips die je direct kunt gebruiken in je klas. Mocht je meer willen weten of hier structureel werk van maken in je klas / onderwijs schroom dan niet om met ons contact op te nemen. Wij helpen je graag!