Blog

Fake News — Mediawijsheid

Blog geschreven door:

Patrick Lips — Accountmanager Regio Midden-Nederland

Fake News en Mediawijsheid

Inmiddels is het Internet de meest geraadpleegde informatiebron dat ‘bol’ staat van allerlei informatie. De druk op de media neemt steeds meer toe. Voortdurend is er sprake van een ‘race’ om als eerste het nieuws te kunnen brengen. Bijkomend nadeel is dat het al lang niet meer vanzelfsprekend is dat al het nieuws op feiten en betrouwbaarheid wordt getoetst. Het gevolg laat zich raden. Het is in de internet-brei haast onmogelijk om de betrouwbaarheid van informatie te kunnen meten. ‘Fake News’ grijpt steeds meer om zich heen en de schade aan personen en/of bedrijven die in dit nieuws worden genoemd is enorm.

Ook maken kinderen op school en thuis steeds meer gebruik van informatiebronnen en nieuws websites. Nieuwsitems worden vluchtig gedeeld binnen de familie-, vrienden- en kennissenkring via alle vormen van communicatie zoals WhatsApp, Facebook en Instagram. Een nieuwsfeit kan, zonder op waarheid gecheckt te zijn, volledig “viral” gaan — met verstrekkende gevolgen — zonder dat hier een controlesysteem op is.

Uit een onderzoek van de Stanford University is aangetoond dat veel scholieren in het basisonderwijs & voortgezet onderwijs het verschil niet zien tussen echt nieuws en nep nieuws (Onderzoek Stanford University& Nieuwsitem van de Volkskrant)

Als vader van onze 1-jarige zoon, sta ik aan de vooravond van een opvoeding waarin ik het kind moet leren om ‘Fake News’ te scheiden van betrouwbaar nieuws, een bijna onmogelijke opdracht als ik het artikel mag geloven. Terwijl ik mij dit bedenk, groeit bij mij meer en meer het respect voor leerkrachten in het basisonderwijs.

Elke leerkracht werkt dagelijks met informatiebronnen die, op zijn minst, ter discussie moeten worden gesteld en heeft de uitdaging om bij de generatie van de toekomst de balans in nieuwsvoorziening terug te brengen. Want dat de balans verstoord is, dat is voor mij wel duidelijk.