Blog

Geen internet op school, en dan?

Blog geschreven door:

Mark van den Bos — Accountmanager Regio Noord Oost Nederland

Recentelijk heeft er een grote, landelijke storing plaatsgevonden bij XS4ALL & T-Mobile (Link nieuwsbericht: NOS & Nu). Deze storing was pas in de middag opgelost en heeft zo’n 12 uur geduurd. Gelukkig bleef in dit geval het leed voor het onderwijs bespaard doordat het euvel in het weekend en bovendien deels ’s nachts heeft plaatsgevonden.

Nu zijn er niet veel scholen die nog gebruik maken van XS4ALL en/of T-Mobile, maar beide partijen maken wel, net zoals veel andere providers, gebruik van het netwerk van KPN. Het probleem zelf lag in dit geval dan ook in het netwerk van KPN.

Hoezo scholen zijn ouderwets?

Toch zette dit verhaal mij aan het denken. Het gebruik en de afhankelijkheid van internet op scholen neemt steeds meer toe. Door het gebruik van individuele devices, cloud-werken en digitalisering maken we er op grote schaal gebruik van. 
“Wat als deze storing doordeweeks had plaatsgevonden?”

Dit zou betekenen dat veel apparaten en manieren van werken niet meer zouden kunnen. Je kan niet meer bij je bestanden en steeds meer methodes worden onbruikbaar doordat de verwerking en de lesstof digitaal via het internet wordt aangeboden.

Zelfs in ons privéleven maken we meer gebruik van het internet, terwijl we daar niet altijd bij stil staan. Zo zijn er huizen waarbij de thermostaat via het internet bedient wordt en zelfs meerdere huishoudelijke apparaten. Met de winter in het vooruitzicht zou ik niet graag met een gedeactiveerde thermostaat thuis zitten.

Levenslijn

Gelukkig is er op menig school nog wel een whiteboard of papier te vinden en zijn de leerkrachten enorm creatief met het bedenken van oplossingen en “een draai geven” aan de situatie. Maar hoe zou een soortgelijk iets in de toekomst te voorkomen zijn?

Als school is het altijd verstandig om twee internetlijnen binnen te laten komen. Wel lijnen van verschillende internet providers. Zo heeft het natuurlijk weinig zin twee maal een lijn binnen te halen bij dezelfde leverancier. Wanneer er dan een probleem bij deze leverancier plaats vind of er werkzaamheden plaats vinden, liggen beide lijnen er mogelijk uit. Een uitwijkende mogelijkheid is bijvoorbeeld Ziggo of Eurofiber. Zo kan er in de toekomst altijd gewerkt blijven worden, zelfs wanneer elke klas en elke leerling een eigen device heeft en de belasting op het netwerk groot is. Als het internet dan uitvalt tijdens de Cito periode, dan kan er gewoon verder gewerkt worden. En dat scheelt veel paniek en storingen bij zowel leerlingen als leerkrachten.