Blog

Knikker-Maan

Blog geschreven door:

Mark van den Bos — Accountmanager Regio Noord-Oost Nederland

“Meester, de maan is toch maar zo groot?” — suggereert naar de ruimte tussen de duim en de wijsvinger— Dit is een letterlijke vraag die ik van één van mijn leerlingen kreeg tijdens een les over het heelal. Even was ik met stomheid geslagen hoe het, zojuist uitgelegde concept van de omvang van de hemellichamen, niet was aangekomen en deze vraag door de leerling aan mij werd gesteld. Het gelach van de klas maakte de leerling snel duidelijk dat de vraag niet helemaal doordacht was, maar ondertussen viel bij mij het besef dat sommige onderwerpen “iets” missen om het beeldend en aansluitend voor mijn leerlingen te maken.

Beelden en beleving

Nu zijn er uiteraard meer onderwerpen waarbij er gebruik wordt gemaakt van illustraties, filmpjes en ander beeld materiaal om de informatie interessant en duidelijk te maken voor leerlingen. Geschiedenis was één van mijn favoriete vakken als leerkracht om te geven en mij hier volledig in te storten om de toen spelende situaties zo duidelijk mogelijk bij de leerlingen te krijgen. Iedere leerkracht weet dat een afbeelding en/of filmpje veel meer duidelijk maakt bij leerlingen dan welke droge uitleg dan ook. Alleen blijven er altijd onderwerpen die zelfs met afbeeldingen en filmpjes nog “saai” of abstract blijven. Kinderen leren het meeste van beleven. Dit is immers iets wat ze sinds baby af aan doen. Mijn eigen zoon van 10 maanden kent amper een andere manier, dan ontdekken. En ikzelf leer ook liever door iets te doen en te beleven dan erover te lezen. Maar hoe kan je, tussen de vier muren van een klaslokaal, de leerlingen veilig dingen laten beleven?

Hier komt de steeds vernieuwendere technieken van de Virtuele realiteit (virtual reality, kortweg VR) om de hoek kijken. Een onderwerp waar al jaren veel over werd verteld, aanwezig is en de mogelijkheden als enorme meerwaarde wordt gezien voor verschillende branches zoals de game-industrie, maar ook zeker het onderwijs. En met de nieuwste ontwikkelingen worden de prijzen voor VR apparaten steeds schappelijker en beter betaalbaar om de school binnen te halen. Dit kan van eenvoudige informatie/gegevens die voor je zicht veld getoond worden, zoals met de HoloLens, zijn tot het tonen van complete driedimensionale omgevingen, zoals de Oculus & GEAR VR . Zo zijn er ook organisaties die helpen om virtual reality de school in te krijgen, zoals de winnaar van de BETT 2019: ClassVR

Tripje naar Rome tussen 10.00 en 10.45

Verwacht wordt dat Virtual Reality zal blijven groeien in populariteit omdat de mogelijkheden ter ondersteuning van het onderwijs zeer uitgebreid zijn. Zo kan er klassikaal beleefd worden hoe een gemiddelde stad er in de Middeleeuwen uit zag of hoe Rome omging met riolering 500 jaar voor Christus. Maar naast deze grotere manieren van gebruik, spreekt het ook de leerlingen aan die veel behoefte hebben aan visuele ondersteuning bij vakgebieden als rekenen en/of taal. Of sociale interacties waarbij de situatie voorgeprogrammeerd en veilig is om te leren met het “trail & error” principe. De toekomst van virtual reality is enorm groeiend en wanneer het onderwijs meer gebruik van de mogelijkheden gaat maken, kan het (volgens Techradar & Citibank) in 2035 al een Biljoenen industrie zijn. Er zijn al verschillende apps en mogelijkheden (https://www.techradar.com/news/the-best-vr-apps-for-education). Maar welke voorwaarden en vereisten komen er allemaal kijken bij het gebruik van VR? Los van de aanschaf van VR brillen en/of andere apparatuur is het ook belangrijk een goede netwerk omgeving in de school te hebben, welke aan goed beveiligd is en beheerd kan worden. Voordat je als leerkracht straks te maken hebt met een leerling die de beleving van het “Dark web” interessanter vond dat werkelijke grootte van onze zon.